En tung period för herrlaget

Tiden räcker inte alltid till, därför får ni nu tre matchreferat på samma gång. Dom två första från matcherna mot Trekanten och Smedby B håller vi till det kortare slaget medans matchen mot Påryd blir lite mer utförligt beskriven.
 
 
 
Av alla förluster under en säsong så kommer man alltid ihåg dom som känns tyngst, dom man förlorar med uddamålet. Detta var en sådan match och med facit i hand så hade 0-0 eller kanske rent utav en seger för oss känts mer logisk. Men sådant är livet och vi får ta nya tag. Efter två inledande segrar gjorde vi mot Madesjö en riktigt dålig match, vi var inte värda några poäng i den matchen och så blev det inte heller. Mot Trekanten beslutade vi oss för att spela lite enklare, d.v.s att slå längre bollar bakom deras backlinje för Tobbe och Benji att jobba på. 
 
1:a halvlek
Matchen börjar avvaktande, dock får Trekanten lite tryck i början då vi slarvar lite i backlinjen men det blir inga riktiga farligheter. Vi kommer framåt ibland men har svårt att få fast bollen och det blir lite Hawaii av det hela. Efter ett tag får Trekanten iväg två skott mot mål som jag lyckas rädda då dom går mitt på, men farligare än så blir det inte fören Trekanten gör sitt mål i andra halvlek. Jag tycker vi får många chanser i första halvlek, Tobbe har två-tre frilägen som deras målvakt räddar så med lite flyt hade vi gått in med ledning i paus.
 
2:a halvlek
Börjar som första, bortsett från att Trekanten inte har ett skott på mål i hela andra halvlek. Vi mäktar inte med så mycket heller förutom en situation som skulle komma att bli matchavgörande. Och man ska inte gnälla på domaren, men i vissa situationer är det bara omöjligt. När till och med åskådare med sympatier för Trekanten håller med om att det inte var offside blir man skräckslagen. En frispark från halva plan, Tobbe kommer upp och nickar, en nick som går i stolpen, på returen kommer Jonte och 1-0 Södra är ett faktum, trodde alla på Åvallen, utom linjemannen som hade sett någonting som ingen annan såg. 0-0 och några minuter senare kommer Trekanten i en kontring, en djupledslöpande Trekantenspelare som också befinner sig i misstänkt offsideposition rakar upp segermålet i nättaket och vi hade förlorat, så fruktansvärt tungt då vi sett till hela matchen gör en ganska bra insatts. Vi följer planen, och skapar målchanser, men Trekanten gör målet.
 
 
 
 
 
Eftersom jag inte såg matchen har jag svårt att referara den, dock ska jag framföra det jag fått återberättat för mig. 
 
Premiär för B-laget, en serie med få lag och Smedby har gått bra med A-laget så detta var helt klart en oviss match på förhand. Vi har en väldigt bred trupp i år, vilket innebär att spelare som hade platsat i vilket div.4 lag som helst kommer få spela en del B-lagsmatcher vilket i sin tur betyder att vi har ett väldigt bra B-lag.
 
Första halvlek bjuder på hela 4 mål! Först ledning Smedby, sedan vänder Södra på steken för att sedan se Smedby kvittera innan halvtid. Matchen är jämn, jag skrev till Smedby att krossen var ett faktum, jag förstår nu att matchbilden var ganska jämn. Tydligen har vi varit lite slarviga stundtals i matchen vilket gör att vi bjuder in Smedby i handlingarna. Redan en minut in i andra halvleken bjuder Sebastian Karlsson på ett vackert frisparksmål. Fler höjdpunkter är att Erik Åkerlind gör mål i sin comeback och att Per Molander sätter ett hattrick.
 
 
 
Marginaler, någonting man sliter sig till i fotboll. Något som gör att bollarna som går i stolpe och ribba letar sig in i mål istället för rakt ut i straffområdet igen. Någonting som gör att bollen ibland studsar vår väg, att motståndarlaget får en utvisning felaktigt eller att domaren missar en offside när vi gör mål. Att motståndarnas skott tar på Teds lilltå och går ut till hörna, en hörna som domaren missar och vi får inspark. Marginaler gör att man kan skicka in en boll i boxen och den studsar på en motståndares ben in i mål, man kan slå en hörna direkt i mål, man kan bara gå ut och lira boll för allting löser sig ändå, man jobbar och sliter och så får man dessa marginaler med sig. Något har gått fel på vägen, Kalmar Södra, laget som gud glömde.
 
Vi har inte en lite ynka marginal med oss i matcherna, precis allting går emot oss för tillfället. Försäsongens överlägsenhet med segrar i varenda match är som bortblåst. Ibland under matcherna när jag är som mest förbannad brukar jag titta rakt upp i det blå, och ta ett djupt andetag för att lugna ner mig lite. Det får alltid precis motsatt effekt, där sitter gud på ett moln, han börjar veva med armen precis som när man vevar in linan på ett fiskespö, och sakta, såååå sakt börjar han veva upp sitt långfinger. Han säger, det är ingen idé att du ber Alex, du kan ta dina marginaler och köra upp dom där solen aldrig skiner! Exakt så känns det just nu, men det finns en sak som gör att jag skiter i allting och kan lämna dessa tre uddamålsförluster till det förflutna, dom är historia, för på måndag möter vi Hossmo, då j*vlar blir det åka av!!!!
 
Matchen mot Påryd då. Jo man kan väl säga att det är jämnt till minut 15 då David Nyborg åker på ett rött kort då han tacklar ned en offsidespringande Pårydspelare. Och David, jag hade gjort samma sak så denna förlusten är absolut inte ditt fel, jag släpper bland annat in tre mål som jag hade kunnat ta, men det är dom där små marginalerna. Efter utvisningen äger vi matchen, Påryd har två skott på mål och gör tre mål. Det säger väl lite om min insatts. Tidigt i andra halvlek sätter Påryd 2-0 då vi har som mest tryck, vi chansar givetvis eftersom vi inte har något att förlora. Detta medför att Påryd får bra omställningslägen när det öppnar upp sig, men dom var trötta redan efter 27 minuter så dom blev ganska uddlösa efter 2-0 målet. Vi ligger på, Jonte sätter 2-1 och kort därefter sätter Tobbe 2-2. Det känns som att vi har en chans då det är ca 15 minuter kvar men då kliver han fram, den stora och starka Janne Josefsson, killen man bara inte förstår sig på, hur fan lyckas han? Helt klart världens bästa stillastående spelare, och detta skriver jag med beundran. All skit du får höra och ta, sen tystar du alla med att göra mål, magiskt Janne! Du hade dock fått göra det mot vilket lag som helst, men inte mot Kalmar Södra med två minuter kvar att spela. Tredje uddamålsförlusten på rad var ett faktum, irriterat i Södra efter matchen, vilket är bra, det visar att man har lite stake och hatar att förlora. På Måndag mina vänner.....På Måndag, då smäller det!!!
 
 

Kommentera här: