Intervju - Henrik Wallensten, HW Gloves

 Som målvakt är det extremt viktigt med rätt målvaktshandskar. Vissa får dom betalade av klubben, andra får köpa själv och då är det ofta väldigt jobbigt att behöva lägga ut över 1000 riksdaler på ett par handskar med kvalitet. För några år sedan hittade någon målvakt i Södra en hemsida med billiga målvaktshandskar, vi i herrlaget beställde ett par och för endast 300-400:- fick vi handskar av fantastisk kvalitet och sedan den dagen är vi fast, vi använder bara HW-Gloves och är super nöjda! Jag tog kontakt med Henrik Wallensten som vid sidan av sitt riktiga jobb designar målvaktshandskar, tar hem dom från utlandet och säljer dom sedermera för en bra peng. Här har ni en mycket intressant intervju med Henrik då han berättar om hur han kan hålla låga priser, varför han startade HW-Gloves och livet som företagare i övrigt.
 
 
 
 
 
 
 
  • Hej Henrik! Många säger att stolpen är en målvakts bästa vän, men jag skulle säga att du är det, du startade företaget HW Gloves, hur började allt och varför just målvaktshandskar?

Jag gjorde comeback 2004 som målvakt efter 10 års uppehåll. Handskarna i lagets låda var ett par år gamla och jag kollade på att köpa nya. För ett par bra fick man redan då ge över 900 kr vilket kändes helt absurt. Jag kollade lite kontakter i fjärran östern och efter ca 20 försök fick jag hem ett par bra modeller och sedan har det rullat på.

  • Har du själv en bakgrund som målvakt?

Jag började lira som 5 åring i Hooks IF men ställde mig i mål först runt 10 års ålder. I tonåren satte en kortare sejour i Waggeryds IK slut på suget som målvakt. Sedan 2004 började jag igen i Div 4 med Norrahammars IK och ”karriären” avslutades 2008 i Hooks IF som seriesegrare i Div 6.

  • Du erbjuder målvaktshandskar med otroligt bra kvalitet till ett mycket lågt pris, hur lyckas du med detta?

Genom att köpa direkt från fabrik, ha lager hemma och sedan sälja direkt till Målvakter/klubbar. Då sparar man in mycket på olika mellanhänder som ska ha sin del av kakan. Sedan lägger jag 0 kronor på reklam och hellre fokuserar på att hålla låga priser.

  • Jag själv lägger mycket energi på det visuella hos en målvakt, bl.a. handskarnas utseende och färgsättning, hur mycket energi och tid går åt till designen av ett par målvaktshandskar?

Väldigt väldigt stor del! Målvakter är oftast väldigt kräsna. Det går åt extremt mycket tid till att utveckla nya modeller. De modeller ni ser nu är efter nästan ett års utveckling, tester och ändringar

  • Det jag har slagits av när jag är i kontakt med dig och i samband med beställningar är ditt sinne för service, ser du detta som en stor del av verksamheten?

Mycket viktigt! Bara att se till hur man vill ha det själv. Många blir mycket positivt överraskade om de mailar en Tisdag 22:40 och får svar ett par minuter senare. Alla ska behandlas på samma sätt, oavsett nivå.

  • Du levererar handskar till utlandet, till målvakter i superettan och till målvakter i ungdomslandslagen, hur har du lyckats få så stor spridning på HW Gloves?

Jag gör ingen som helst reklam själv, så det är nog till stor del målvakternas förtjänst. Ryktet sprider sig som en löpeld. Att man kan få bra handskar för 1/3 av vad de stora drakarna tar är ju alltid positivt. Sen att jag hela tiden lyssnar på vad målvakterna vill ha gör ju att många blir nöjda i slutändan. Jag försöker verkligen , även om det kanske låter lite ”kaxigt” ,att göra marknadens bästa och skönaste handskar. Med de modeller som kom nu i April känner i alla fall jag att det inte är många modeller som knäpper dem på näsan.

  • Ser du att verksamheten är lagom stor nu eller vill du att den ska växa sig ännu större i framtiden?

Förhoppningen är att man i framtiden ska kunna leva på denna verksamheten, men dit är det nog rätt långt kvar. Då måste man ta rätt stora risker, göra massvis med reklam, komma in på marknader utomlands osv. Med ett vanligt jobb på dagarna har man ej tid just nu.

  • Du bor i närheten av Jönköping, går du helst och tittar på en superettanmatch med Jönköping Södra eller en Elitseriematch med HV71?

Tidigare, när min goda vän Micke Axelsson lirade i J-Södra missade jag inte en sekund av Södras matcher, men sedan han försvann har jag inte sett en enda match på Stadsparksvallen. Får bli ändring på det 2015..

  • Det har kommit in lite nya modeller, berätta mer om dom!

Mycket spännande modeller. De är två klasser bättre än samtliga modeller jag haft tidigare. Det är en modell med hybrid-grepp där ytterfingrarna är "rolled" och mitten är "negative cut". Greppet är en nytt supergrepp som kallas "contact foam" som levereras med ett skyddande plastfolie. Det är ett mycket klibbigt grepp som ger en helt otrolig bollkontakt. Det har även visat sig att denna grepptyp håller väldigt bra. Den andra modellen är samma grepp-material, men en "tight negative cut" modell. Den har även ett för HW nytt handledssystem, där man har en elastisk rem som dras runt handleden och gör att man har en otroligt stabil känsla. Tyvärr är båda modellerna ca 80 % dyrare i inköp så de kommer bli något dyrare till kund. 449 kr/par, men kommer hålla lite bättre så det går nog på ett ut för kunden.

  • Utvecklar och designar du alla handskar på egen hand eller får du hjälp med detta?

Jag fixar allt själv. Det tar tid, men då får man det man vill ha. Det är en brutal process som kostar mycket pengar. Varje test man gör kostar ca 1000 $ att ta fram. Det måste fräsas fram en gjutmodell som de använder då de trycker mönstret på handsken. När det inte blir som man hoppas kan man bli lite småsvettig.

  • Eftersom vi ändå är inne på målvakter, vem är världens bästa målvakt enligt dig?

Manuel Neuer när han är koncentrerad. Han har dock en viss tendens att se omotiverad eller okencentrerad ut vissa matcher och då kommer lite onödiga misstag. Men när han är på tårna finns ingen överman. Annars var min favorit Borussia Dortmunds gamle målis, Stefan Klos. Det var en ”TV-målvakt” i världsklass. Varje skott var en chans till en TV-räddning för Klos. Underbart att se!

 

Tack snälla Henrik för att du tog dig tid till en intervju, och för er målvakter i föreningen eller i andra föreningar som läser bloggen så kan ni besöka HW-Gloves hemsida för att se vilka modeller som finns, vad dom kostar och hur man går tillväga för att beställa via länken här nedan!

HW-Gloves Hemsida

Kommentera här: